close
متخصص ارتودنسی

امیر جمالفرد تنظیم‌کننده آلبوم پاروی بی‌قایق محسن چاوشي

عضویــت در خبـرنـامه ما
شمـا میتوانیـد بــا ثبــت ایمـیل خـود درکـادر زیر ، آخــرین مطالب سایــت را درایمیــل خـود دریــافت کنیـد

آخریــن اخبار آلفا موزیک
The last Alfa-Music News
امیر جمالفرد  تنظیم‌کننده آلبوم  پاروی بی‌قایق محسن چاوشي

امیر جمالفرد تنظیم‌کننده آلبوم پاروی بی‌قایق محسن چاوشي

اشتراک گذاری
آلفا موزيك -  چند سال پیش بود که «محسن چاوشی» در حالی که به شدت درگیر کار روی آلبوم اش «پرچم سفید» بود، از کشف استعدادی جوان در زمینه تنظیم و موسیقی الکترونیک خبر داد که توانایی‌های جالب توجهی دارد و قطعا در صورت حمایت، میتواند جزو بهترین‌های این حوزه باشد. روزها گذشتند و «امیر جمالفرد» به عنوان تنظیم کننده، کارش را با چاوشی آغاز کرد و از همان ابتدای همکاری اش توانست نظرها را به خود جلب کند.

مهارت و استعداد او وقتی باتجربه و سابقه چاوشی توام شد، نتیجه اش آثاری بود که فارغ از هر سبک و عنوانی به خوبی مهر و امضای شخصی این جوان را به خود می دید و آرام آرام توانست نامی برای خود دست و پا کند.

حالا «امیر جمالفرد» در جدیدترین آلبوم «محسن چاوشی» یعنی «پاروی بی قایق» تنظیم دو قطعه مهم آلبوم را بر عهده داشته و «دزیره» و «خواب» حاصل جدیدترین نگاه او به مقوله موسیقی در آلبوم جدید این خواننده است.

با «امیر جمالفرد» درباره این آلبوم، محسن چاوشی، ایده های کاری و فضای موسیقی کشور گپ زده‌ایم که متن حاضر با اندکی جرح و تعدیل (و حذف بخش‌هایی از مصاحبه که مربوط به همکاری پر سر و صدای جمالفرد با «حامد زمانی» به خواسته خود امیر بود)، را درادامه می خوانید:
 
  • *محسن چاوشی اصولا هنرمندی پر وسواس و سختگیری است و اینکه دو قطعه از مهم ترین آثار آلبوم جدیدش را برای تنظیم به تو سپرده قطعا اعتماد بالای او به تو را نشان می‌دهد. این اعتماد چگونه شکل گرفته؟
قبل از هرچیزی باید بگم خدا را شاکرم برای همه چیز و جمله‌ای که واقعا از اعماق وجودم به آن اعتقاد دارم این است که : «محسن چاوشی به من یاد داد، من را تشویق کرد و با اعتمادش در حق من برادری کرد و خیلی خوشحالم که نتیجه این همکاری‌ها به لطف خدا رضایت بخش بوده . محسن همیشه وقتی اثری را برای تنظیم در اختیار من می گذارد، من را برای انتخاب‌هایم کاملا آزاد می‌گذارد و جمله‌ای که معمولا استفاده می‌کند این است که: «فقط سعی کن احساس ملودی حفظ شود.»
 
  • * تو هیچوقت درباره چگونگی آشنایی‌ات با «محسن چاوشی» صحبت نکرده‌ای. این آشنایی از کجا شروع شد اصلا؟
من در سالهای گذشته خودم برای خواندن اقدام کرده بودم. دوست داشتم خواننده باشم. برای عکاسی پیش یکی از دوستان عکاسم (محسن عسگری) رفتم و کارهایم را برایش گذاشتم تا بشنود . ایشان در همان مقطع وظیفه عکاسی از «محسن چاوشی» را هم داشت و همان جا به من گفت که دوست داری آثارت را محسن چاوشی بشنود و نظربدهد؟ و من هم که خیلی علاقمند بودم گفتم که خیلی دوست دارم و همین باعث شد که ایشان آثارم را به محسن چاوشی رساند و به مرور همین رویه باعث آشنایی من با محسن چاوشی شد. «خوان هفتصد» اولین قطعه‌ای بود که محسن آنرا برای تنظیم دراختیار من قرار داد. این قطعه برای آلبوم «پرچم سفید» استفاده شد و من در بخش میکس و مستر هم همکاری‌هایی را با محسن داشتم و همین استارتی بود برای همکاری من و این هنرمند. بعد همکاری ما وارد فاز جدیدی شد و قطعه «بگو مگو» و بعد هم قطعه «غلط کردم غلط» و آلبوم «من خود آن سیزده ام».
 
  • * درباره این اعتماد حرف نزدی. اعتماد محسن چاوشی چطور به تو جلب شد؟ یعنی کدام شاخصه کاری تو بود که باعث شد محسن برای همکاری با تو جدی‌تر شود؟
ببین این سوال را شاید خود محسن باید جواب دهد. ولی ماجرا این است که من هر زمانی که می‌خواهم برای محسن کاری را انجام بدهم همه تلاشم را میکنم تا کار به بهترین حالت ممکن باشد. یعنی من برای آن کار وقت و انرژی زیادی می‌گذارم. چندین و چند بار تنظیم‌ها را تست می‌کنم و سعی می‌کنم بهترین حالت ممکن را برای آن در نظر بگیرم. به هر حال محسن چاوشی بهترین خواننده ایران است و همین برای من کافی است که بخواهم بهترین صدا و محصول را داشته باشم. یک رابطه دلی هم بین ما هست و من محسن را خیلی زیاد به شخصه دوست دارم و نسبت به او احترام ویژه ای قائل‌ام. یعنی کارهای او را به چشم یک سفارش کاری نمی بینم. اصولا بهترین و بیشترین انرژی را صرف آنها می‌کنم و خروجی کار باید در بهترین حالت ممکن باشد.
 
  • * بعد از نخستین همکاری تو با محسن چاوشی بود که پیشنهادهای کاری زیادی به سمت تو آمد. خیلی از آنها را قبول نکردی. چرا آن اتفاق‌ها افتاد؟
البته من قبل از همکاری با محسن برخی تجربه‌های جسته و گریخته را در موسیقی داشتم ولی قطعا به این حرف اعتقاد دارم که آغاز کار هنری حرفه‌ای من از همکاری با محسن چاوشی شروع شد. بعد آن اتفاق بسیاری از چهره‌های سرشناس موسیقی که خودشان مولف بودند و آهنگسازی و تنظیم و ترانه سرایی هم می‌کردند سمت من آمدند و این برای من جالب بود. اتفاقا تعدادی از این همکاری‌ها را هم پذیرفتم و هنوز هم مشغول برخی از آنها هستم ولی ماجرا اینجاست که به شدت در یک سال گذشته روی آلبوم خودم تمرکز کرده‌ام و می‌خواهم هر چه زودتر آنرا وارد بازار موسیقی کشور کنم. آلبوم خودم برای من این روزها بسیار جدی‌ست و برای انتشارش وقت و انرژی زیادی صرف کرده‌ام.
 
  • * آلبومت چه زمانی وارد بازار موسیقی کشور خواهد شد؟
به لطف خدا مشغولم و ابتدا شاید قبل از انتشار آلبوم چند تک تراک را در فضای مجازی منتشر کردم. چند سال پیش تنها یک قطعه را به صورت رسمی منتشر کرده‌ام و در مورد آن یک قطعه هم باید بگویم که نگاه امروزم نسبت به سالهای گذشته خیلی جدی تراست و کارهای جدیدم را با همان ایدئولوژی پرانرژی بودن و با طعم امروزی آماده می‌کنم. تنظیم آهنگ‌ها در آثاری که برای خودم می‌سازم در اولویت هستند از این رو در این آلبوم برای چند قطعه با دو تنظیم کننده غیر ایرانی و خوشنام دنیای موزیک هم همکاری دارم . کارها تنظیم محور‌اند و سعی‌ام این است که در هر قطعه رنگی جدید از موسیقی را به مخاطب ارائه کنم.
 
  • * همکاران تو در آلبوم شخصی‌ات مشخص شده‌ا‌ند؟
همکاران آلبوم من در بخش ترانه چهره‌های جوانی هستند مثل مصطفی کشیر و دوستان دیگر و من با آنها ارتباط خوبی گرفته ام و همین باعث شده که با آنها همکاری داشته باشم. من در همه این سالها درس‌های زیادی از محسن چاوشی یاد گرفتم. محسن خیلی از مواقع به من می گفت که امیر هر آنچه که دغدغه ات است را برو به سراغش و آنرا بخوان. مردم از تو می‌پذیرند و قبول می‌کنند. چون حرف دلت را زده‌ای و ادا در نیاورده ای. دروغ نگفته‌ای و مردم این چیزها را درک می‌کنند.
 
  • * محسن چاوشی و حسین صفا در آلبوم تو حضور ندارند؟
احتمال همکاری من با «حسین صفا» زیاد است و امیدوارم این اتفاق رخ دهد. در مورد محسن چاوشی هم باید بگویم که محسن به هر حال استاد من است و مثل همیشه از نظارتش و راهنمای‌هایش استفاده می‌کنم. قطعا در بخش ملودی هم افتخار همکاری با محسن چاوشی در این آلبوم برای من هست.
 
  • * برسیم به آلبوم «پاروی بی قایق»... دو قطعه این آلبوم که اتفاقا جزو پرطرفدارترین آثار آلبوم نیز هستند را تو تنظیم کرده‌ای. «دزیره» و «خواب» که از همان روزهای ابتدایی انتشار آلبوم به خوبی مورد توجه قرار گرفته‌اند. ایده نوع تنظیم این آثار چطور شکل گفت؟ 
آلبوم «پاروی بی قایق» را بسیار دوست دارم و اعتقاد دارم فضاهای این آلبوم به شدت حرفه‌ای و فکر شده هستند. در مورد ایدئولوژی تنظیم‌ها هم باید بگویم که از همه نظر قبل از شروع تنظیم یک کار به آن فکر می‌کنم. خیلی‌ها از من می پرسند که سبک هایی که در آثار این آلبوم کار کرده‌ام چه نام دارد؟ ولی ماجرا اینجاست که من هرگز درگیر سبک‌ها در کارم نبودم و خودم را محدود به سبک‌هایی خاص نمی‌کنم. چون به نظرم اگر من برای تنظیم یک قطعه، سبکی را انتخاب کنم مجبورم که در آن چهارچوب کار کنم و خروجی کار قطعا شبیه آثاری می‌شود که مخترعین و خالقان این سبک داشته‌اند. پس نتیجه‌ای جز یک کار تکراری نخواهم داشت. به همین دلیل هرگز درگیر اسم سبک‌ها نمی‌شوم. روش من اینگونه است که در ابتدا چندین بار ترانه و ملودی کار را گوش می‌کنم و غرق در آن می‌شوم. محتوای کلامی کار برای من خیلی مهم است. اعتقاد دارم تنظیم یک قطعه باید همراستا با حرف‌های شاعر و بستری برای ملودی وصدای خواننده باشد. و در عین حال تنظیم یک کار مثل بسته بندی یک کالاست . وقتی یک کالای درجه یک در یک بسته بندی شیک و لوکس باشد و در فضایی امروزی، قطعا آن کالا کالایی پرطرفدار می‌شود.
 
  • * تنظیم قطعه «دزیره» چند بار عوض شد؟
همین یک تنظیم را زدیم و به آن پرداختیم. یک عاشقانه کهن که سعی کردم با موسیقی روز دنیا آنرا تلفیق کنم. برای همین سراغ تلفیق یک ساز آکوستیک و موسیقی الکترونیک رفتم و به این نتیجه رسیدم که باید با ترکیبی از ویولن و صداهای الکترونیک این فضای عاشقانه را به نهایت رساند. روی جزئیات به صورت شبانه روزی فکر کردم و به قطعیتی رسیدم که این عاشقانه فرانسوی با اجرای بی‌نظیر میثم مروستی نتیجه‌بخش خواهد بود و بعد از اینکه در مورد این جزئیات با میثم مروستی حرف زدم، او با هنر قابل احترامش به خوبی توانست در استودیو اجرا کند و «دزیره» با این روند متولد شد.
 
  • *«وهم آلود بودن» فضای قطعه «خواب» به قدری ملموس از آب درآمده که خیلی ها اعتقاد دارند تنظیم این اثر باعث شده ملودی و کلام بهتر و عمیق تر مخاطب را درگیر کند. این فضای وهم آلود و جذاب از کجا آمده؟ ایده از کجا نشات گرفته؟
کمی توضیح‌اش پیچیده است. من از زمان کودکی عادت عجیبی داشتم که شاید درک آن کمی برای خیلی‌ها سخت باشد. من وقتی به خواب می‌رفتم، می دانستم که خوابم و در عالم خواب هم زندگی می‌کردم در حالی که به خوبی می دانستم این اتفاقات در عالم واقعی نیست و من خوابم! مثلا خیلی دوست داشتم بدانم وقتی کسی از پرتگاه سقوط می‌کند چه اتفاقی برایش می‌افتد و می‌رفتم سراغ این ماجرا و تست می‌کردم! همین الان هم همین طور هستم. بعد دیدن فیلم Inception به این فکر کردم که چقدر جالب است که یک نفر در دورترین نقطه دنیا از این حالت آگاهی در خواب فیلم ساخته و بالاخره همه آن چیزهایی که من به بقیه می‌گفتم و مردم باور نمی کردند، در این فیلم به همه ثابت شد. اینها را گفتم که به این برسم که کلا در زندگی‌ام ارتباط خوبی با خواب دارم و خوابیدن برای من یک زندگی دیگر است. «محسن چاوشی» تهران نبود و زنگ زد گفت قطعه خواب را تنظیم کنم. چند باری با پیانو ملودی را شنیده بودم و البته ملودی را حفظ بودم. محسن گفت که تا زمانی که بر می‌گردد روی تم اصلی قطعه کار کنم. محسن آمد و اصل ملودی را هم به من داد و جالب اینجا بود که مدت زیادی برای نهایی شدن پروژه زمان صرف نشد.
 
  • * یعنی تو همه خیالات‌ات را که در دنیای خواب دیده بودی را وارد کار کردی؟
در خیالاتم آن فضاسازی‌ها را انجام داده بودم و فقط آنها را به مرحله عمل رساندم. کمی پیچیده است ولی برای خودم هم جالب است که انقدر از تصورات دنیای غیر واقعی و خواب آلود من خیلی‌ها لذت برده‌اند. به نظرم قطعه «خواب» یک کابوس عاشقانه ست. من در آهنگ خواب همه سعی ام این بود که با صداها تصویر بسازم. در واقع من در این کابوس عاشقانه باید فیلمی می ساختم که هم لحظات فرود و سقوط یک داستان را برای مخاطب به تصویر بکشم و هم جلوه های ویژه در آن به کار ببرم البته فقط با استفاده صداها و بدون دوربین فیلم برداری. شما با صداها میتونید یک فیلم در ذهنتان ببینید.
 
  • * حرفی مانده؟
از خانواده عزیزم و  «همایون تهرانی» و همسرم ممنونم که این جوان پر سر و صدا را تحمل می کنند!
موسيقي ما
  • بازدید : 198
  • نظرات :
  • تاریــخ : پنجشنبه 15 آبان 1393
  • دستــه : اخبار موسیقی,
برچســب هــا : موسيقي ما, اخبار موسيقي, تنظیم‌کننده آلبوم «پاروی بی‌قایق», امیر جمالفرد: تنظیم اهنگ, گفت‌وگوی دلنشين با امیر جمالفرد, آلفا موزيك,

دیدگاه های این مطلب
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
درخــواست تکست + آهنــگ
کد امنیتی